kennisblog

Storytelling met foto’s – een kijkje in het brein

Storytelling met foto's
Een kijkje in het brein

Storytelling is het vertellen van een verhaal. Tot zover alles helder. Maar wist je dat storytelling ook een superkrachtig marketinginstrument is? Niet voor niets presenteren commercials, advertenties en websites hun boodschap vaak als mini-verhalen. In dit blog lees je waardoor storytelling zo krachtig is, en welke rol fotografie daarin speelt.

Waarom storytelling zo krachtig is?

Onze hersenen zijn een kei in verhalen onthouden. Want een verhaal verbindt losse flarden informatie met elkaar én is in staat emoties op te roepen. Zo maakt storytelling an sich – dus ongeacht wát je vertelt – al het hormoon dopamine aan bij je kijker of lezer. Dit zorgt voor meer focus, motivatie en een groter voorstellingsvermogen bij deze persoon. Resultaat is dat jouw informatie meer indruk maakt en beter onthouden wordt.

Dit doet storytelling met je:

Interesse en herinnering

Informatie in verhaalvorm wordt door onze hersenen gemakkelijk verwerkt en onthouden. En roept je verhaal emoties op, dan zal de interesse in wat je (nog meer) vertelt toenemen. 

Emotionele betrokkenheid

Verhalen hebben dus de kracht om emoties op te roepen en mensen op een diep niveau te raken. Lukt dit je, dan zal de kijker of lezer zich meer betrokken voelen bij jou als verteller. 

Herkenbaarheid

Mensen doen zaken met mensen. En dus willen potentiële klanten jou zo goed mogelijk leren kennen. Storytelling is een perfect middel om meer van jou en je business te laten zien.

Storytelling met fotos

Inkijkje in de Personal Branding Dag (en wereld van Chiel)

Het is 9.30 uur, een mooie lentemorgen in Leeuwarden. Chiel vertelt vol enthousiasme over zijn kindje. Niet de baby die je daar op het scherm ziet, maar zijn geesteskindje: neuromarketing in fotografie. Chiel is een ervaren fotograaf, maar geen doorsnee fotograaf. Hij maakt foto’s met een marketingbril. Foto’s waarmee hij jou als ondernemer een overtuigend verhaal helpt te vertellen, op je website bijvoorbeeld, of je social media.

De presentatie die je Chiel hier ziet geven, is de aftrap van een leuke, waardevolle dag: de Personal Branding Dag. Op zo’n dag maakt hij professionele foto’s voor meerdere ondernemers tegelijk. Zij zijn elkaars figurant. Dat is niet alleen praktisch, maar zorgt er ook voor dat de kosten van de foto’s laag kunnen blijven. Met de afbeelding van de baby legt Chiel overigens de beïnvloedingstechniek ‘gaze cueing’ uit, hiermee beïnvloed je de kijkrichting van de kijker. Met deze en andere technieken zorgt Chiel ervoor dat jouw foto’s écht werken.

Zojuist ben je ondergedompeld in een stukje storytelling. Wat deze tekst en foto nu tot storytelling maakt? Dat zijn de verhaalelementen. Met verhaalelementen kun je losse flarden informatie tot een logisch en vloeiend geheel smeden en kun je gevoelens opgeroepen bij de lezer.

Wist je dat ...

een persoon die zelfverzekerd staat te vertellen op een foto, terwijl de rest zit, autoriteit uitstraalt?

Ingrediënten storytelling: verhaalelementen

Hierbij de elementen die ‘informatie’ tot een verhaal maken, met erachter de toepassing in de storytelling hierboven. Men neme:

Een hoofdpersoon

Chiel Hoekstra, fotograaf

Andere personages (eventueel)

deelnemers aan de Personal Branding Dag

Plaats- en tijdaanduiding

9.30 uur, Leeuwarden, begin van een Personal Branding Dag

Gebeurtenis

verbondenheid, deskundigheid, autoriteit

Gevoel

een presentatie over neuromarketing in fotografie

Beeldend taalgebruik

bijvoorbeeld ‘vol enthousiasme’ en ‘die je Chiel hier ziet geven’

Logische verhaallijn met oorzaak-gevolg

Chiel legt technieken uit die kunnen worden toegepast in de te maken foto’s

In 4 stappen naar jouw storytelling

Tekst en fotografie vormen de basis voor een krachtig (merk)verhaal. Hieronder helpen wij je een handje met het komen tot een goede tekst. Omdat er duizend-en-een verschijningsvormen van storytelling zijn – van tv-commercial tot social-post – en voor elke vorm de stappen net een beetje anders zijn, gaan we bij onderstaand stappenplan uit van storytelling als onderdeel van je ‘over mij’-pagina.

Stap 1

Neem je doelgroep in gedachten

Welke kenmerken hebben jouw potentiële klanten? Wat vinden zij belangrijk en wat zoeken zij (in jou)? Door in de huid te kruipen van je doelgroep, en daarbij steeds één typerend persoon in gedachten te nemen, krijg je inzicht in de waarden die deze persoon zoekt in de samenwerking met jou. Is dat bijvoorbeeld betrouwbaarheid, ervaring of juist inventiviteit? Ook geeft het je een gevoel bij de juiste tone of voice voor je verhaal.   

Stap 2

Bedenk je onderwerp(en)

In deze stap bedenk je wát je gaat vertellen, oftewel: de onderwerpen die je behandelt in je verhaal. Bij storytelling op een ‘over mij’-pagina kun je daarbij denken aan hoe en waarom je dit beroep bent gaan doen, waarin en waardoor jij je hebt weten te onderscheiden, en wat klanten van je vinden.  

Stap 3

Gebruik de verhaalelementen

Door gebruik te maken van de genoemde verhaalelementen (hoofdpersoon, eventuele andere personages, plaats- en tijdaanduiding, gebeurtenis en oorzaak-gevolg) smeed je je onderwerpen tot een verhaal. Door beeldende taal te gebruiken en de lezer aan te spreken (stel je lezer bijvoorbeeld eens een vraag), dring je dieper door tot de belevingswereld van de lezer en beklijft je verhaal nog beter.

Stap 4

Schrijven en schaven

Schrijven over jezelf kan best kwetsbaar en ongemakkelijk voelen. Maar laat het geen rem voor je zijn; begin gewoon. Ook voor perfectionisme is in deze fase even geen ruimte; het belangrijkst is dat je een eerste versie op papier krijgt, daarna kun je gaan schaven. Tip om je schrijflust op gang te brengen: begin met de plaats- en tijdsaanduiding (zoals in het voorbeeld van Chiel), vaak geeft dat inspiratie voor meer.

Waarom beeld belangrijk is in je storytelling

Als je tekstuele verhaal staat, is het zaak om goede foto’s toe te voegen. Met foto’s kun je namelijk:

Nog even over dat laatste punt; aandacht vasthouden – dat zit zo: Bezoekers van je website scannen eerst je tekst, voordat ze gaan lezen. Dat scannen doen ze vooral aan de hand van de hoofdkop, tussenkoppen en de foto’s in je verhaal. Dus plaats je bij het belangrijkste onderwerp van je verhaal een tussenkop met goede foto? Dan is de kans groot dat dit stuk gelezen wordt.

Socials: zorgen dat men stopt bij jouw story

Ook op social media kun je storytelling toepassen. Je foto’s spelen hier een minstens zo belangrijke rol, als op je website. Want naast eerdergenoemde functies hebben je foto’s op social media nóg een belangrijke functie: een stopfunctie. Het is namelijk de foto van je post – en niet zozeer de tekst – die een ‘voorbijscroller’ laat stoppen met scrollen en doet besluiten je verhaal te bekijken en te lezen.  

Creëer meeslepende verhalen met foto's
Ontdek de kracht van storytelling!

Leer hoe je jouw boodschap kracht bijzet met boeiende foto's. Ontdek de impact van storytelling en fotografie in het bereiken van jouw doelgroep. Start vandaag nog met het creëren van betekenisvolle verhalen!

Deel dit bericht:

Maak je beeldbank nog completer

Mis deze kans niet

Deze combideal is geldig i.c.m. zowel de Personal Branding Dag als de Storytelling Doe Dag. Beide kun je combineren met de Personal Branding Film. Bij gelijktijdige afname betaal je slechts 750,- in plaats van 1000,- voor een Branding Film over jou en jouw bedrijf. 

De Personal Branding Film maken we op een locatie naar jouw wens. We komen een halve dag filmen en leggen jouw verhaal vast. Dit in combinatie met de foto’s (en stories als je meedoet aan de Storytelling Doe Dag) heb jij een complete databank waarmee jij de rest van het jaar kunt gaan knallen!