kennisblog

Hoe kan de Personal Branding van een medewerker de Employer Branding van jouw organisatie versterken

Hoe kan de Personal Branding van jouw medewerker de Employer Branding van jouw organisatie versterken

Wat hebben Personal Branding en Employer Branding met elkaar gemeen hoor ik je denken. Is er een verband tussen deze twee? Jazeker! Je kunt absoluut de Employer Branding van jouw organisatie versterken wanneer je jouw medewerkers stimuleert om aan hun Personal Branding te werken. In deze blog neem ik je mee hoe dit werkt.

Wat is personal branding

Voordat we de dieper in de materie duiken is het belangrijk om eerst te definiëren wat Personal Branding is. Personal Branding gaat over het jezelf neerzetten als autoriteit binnen jouw vakgebied. Is dit niet alleen voor zelfstandigen en freelancers weggelegd? Nee, zeker niet. Ieder individu, dus ook jouw collega/medewerker kan zijn/haar eigen kennis en kunde te etaleren en zo te laten zien dat ze een autoriteit zijn binnen hun vakgebied en hiermee een sterk merk worden binnen de branche. Dit gaat altijd ten gunste van jou als werkgever.

En wat is dan Employer Branding

Employer Branding gaat over het werkgeversimago van jouw organisatie. Hoe positiever het imago, hoe groter de kans dat de medewerkers voor jouw bedrijf willen blijven werken en hoe groter de kans is dat nieuwe collega’s zich aan jouw organisatie willen binden. 
 
Helpt het om alleen mooie plaatjes/video’s te laten zien van ‘hoe leuk’ je als werkgever bent? Nee, helaas zo simpel is het niet. Het beeld wat jij van jouw organisatie hebt en wat jij met jouw organisatie wilt uitstralen moet wel door de medewerkers worden gedragen. Hier komen de twee dan ook mooi samen.

Hoe werkt dat dan, hoe stimuleer je de Personal Branding van jouw medewerker zodat dit positief bijdraagt aan de Employer Branding

Door je collega’s/medewerkers zich er bewust van te maken dat ze mogen laten zien dat ze veel kennis in huis hebben en dat dit bijdraagt aan hun marktwaarde stimuleer je ze om aan hun Personal Branding te werken. Kennis die gedeeld wordt door de medewerkers zal niet alleen positief uitstralen op de medewerker, maar ook op jouw bedrijf. 

Moet ik dan niet bang zijn dat andere bedrijven mijn medewerkers gaan lokken met mooie aanbiedingen

Hier komt de interne Employer Branding om de hoek. Wanneer je medewerkers tevreden zijn en zich kunnen blijven door ontwikkelen zullen ze aanbiedingen van buitenaf minder interessant vinden. Sterker nog, wanneer ze goed worden gefaciliteerd en de medewerker hierdoor blijft weet je één ding zeker, de interne Employer Branding is dik in orde. Dit vertaald zich ook weer door naar een positieve externe Employer Branding.

Hoe kunnen jullie laten zien dat jullie trots zijn op je mooie samenwerking

Zorg ervoor dat je medewerker meer dan genoeg authentieke en originele visuele beelden heeft om zijn/haar verhaal mee te versterken. Zo kun je de medewerkers stimuleren om zelf ‘Help videocontent’ te maken. Daarnaast kun je ervoor zorgen dat er een goed gevulde online fotobank is met, voor de medewerker, allerlei relevante foto’s beschikbaar zijn. Zo kan de medewerker zichzelf goed profileren als kennisbaken en kan jouw organisatie daar mooi op meeliften.

Samenvattend ...

… Personal Branding en Employer Branding kennen dus wel degelijk een directe relatie. Wacht niet langer en ga je medewerkers/collega’s stimuleren om vandaag nog aan hun Personal Branding te gaan werken zodat jouw organisatie daar snel de vruchten van kan plukken.

Weten hoe wij hier de juiste visuele content bij kunnen maken?

Neem vrijblijvend contact met ons op!

Deel dit bericht:

Maak je beeldbank nog completer

Mis deze kans niet

Deze combideal is geldig i.c.m. zowel de Personal Branding Dag als de Storytelling Doe Dag. Beide kun je combineren met de Personal Branding Film. Bij gelijktijdige afname betaal je slechts 750,- in plaats van 1000,- voor een Branding Film over jou en jouw bedrijf. 

De Personal Branding Film maken we op een locatie naar jouw wens. We komen een halve dag filmen en leggen jouw verhaal vast. Dit in combinatie met de foto’s (en stories als je meedoet aan de Storytelling Doe Dag) heb jij een complete databank waarmee jij de rest van het jaar kunt gaan knallen!